Ondersteuning bij leven met en na kanker | Patiëntenorganisatie Hematon
Ondersteuning bij leven met en na kanker | Patiëntenorganisatie Hematon

Minder groei stamceldonoren

Beeld Freepik Hematon Nieuws

De uitbreiding van het stamceldonorbestand loopt steeds moeizamer. Ondanks dat het aantal mensen dat stamceldonor wordt groeit, gaat dit minder hard dan gewenst is. 'Als het zo doorgaat, voorspel ik dat het stamceldonorbestand achteruit gaat lopen’, zegt Bert Elberse, manager donorregistraties van stichting Matchis. Hoe komt dat? 

Waarom neemt de belangstelling af om stamceldonor te worden?  
Bert Elberse: ‘Het lijkt of mensen meer afwachtend zijn. Ze vinden het zeker belangrijk, zijn ook betrokken of op de hoogte over het onderwerp. Maar de laatste stap zetten om donor te worden, zetten ze niet. Misschien is het een soort uitstelgedrag? Ook is er een groep die denkt dat ze al donor zijn. Zonder iets te hoeven doen zijn ze al orgaandonor en ze denken dat hetzelfde geldt voor stamceldonatie.'  

Kan het komen doordat er vooral jonge donoren worden gezocht en die groep minder snel dan voorheen in actie komt?  
'Inderdaad hebben we vooral jonge donoren nodig uit de leeftijd van 18-35 jaar. Hun cellen blijken beter aan te slaan en geven dus betere kans op genezing. Deze groep mensen is erg druk.’ Zelfs wanneer ze zich wel hebben ingeschreven en het wattenstaafje toegestuurd hebben gekregen, blijkt dat het wattenstaafje terugsturen wordt ingehaald door de drukte van alledag geeft Bert Elberse aan. ‘We horen dat ook terug wanneer we hen ter herinnering nabellen. "Oh goed dat je belt, was het helemaal vergeten". In de communicatie en de werving is dit iets waar we rekening mee moeten gaan houden. Hoe krijgen we jongeren zover dat ze er ook echt mee aan de slag gaan?'  

Campagne voeren blijft dus belangrijk 
Bert Elberse: ‘Ja. We willen het natuurlijk niet zover laten komen dat we te weinig nieuwe donoren hebben. We zijn nu nog op tijd om het tij te keren, vandaar dat we met nieuwe campagnes bezig zijn. Social media blijft de belangrijkste manier van werven onder jonge mensen, maar de 'ouderwetse' boodschappen gaan we moderniseren. We vliegen het via influencers iets meer ontspannen aan. Of we sturen stand-up comedians de straat op. Daar maken we dan weer een filmpje van. We zien dat hier respons op komt. Jongeren hebben dit opstapje nodig van mensen die het op ludieke manier aanstippen. Daarna kun je met de persoonlijke verhalen komen; de zware boodschap is en blijft dezelfde. De eerste resultaten zijn goed en we blijver er voorlopig mee doorgaan!’ 

Lees meer over stamceltransplantatie 

Lees meer over Matchis

Meest gelezen

Meest recente artikelen